L’Institut Menéndez y Pelayo fa 76 anys que va obrir les seves portes. Des d’aleshores ha anat transformant-se per adaptar-se als diferents reptes que se li han plantejat.

En cada un dels diferents moments de la seva historia, l’IES Menéndez y Pelayo ha estat conscient de la necessitat de donar la millor resposta educativa als seus alumnes tant Instructivament com qualitativament per formar persones en aquells valors que fan possible una convivència enriquidora.

La Mediació és una eina que té per objectiu la resolució de conflictes mitjançant el diàleg. La Mediació esdevé un procés educatiu en el qual les parts són protagonistes en la recerca de solucions i en el compromís del compliment dels acords, Així  doncs en posar-se, voluntàriament davant d’una tercera persona, les parts exerceixen la responsabilitat de la seva pròpia educació a través de sis fases:

  • ·Trobem-nos
  • ·Parlem-ne.
  • ·Que tenim entre mans.
  • ·Proposem.
  • ·Acordem.
  • ·Viure i conviure.

Cada fase és un esglaó en la construcció del benestar entre les persones, entre els alumnes, al Centre. A través d’elles, els alumnes començaran a gestionar els seus conflictes aprenent a reconèixer, quan calgui, que hi ha un problema, que poden parlar-ne expressant amb paraules els seus sentiments, que poden escoltar-se activament, que poden definir-lo junts exercitant l’empatia, que poden, de l’assertivitat, proposar solucions creatives i arribar a acords que tinguin en compte les necessitat de totes les parts.

La mediació entre iguals crea l’espai de participació que tant sovint reclamen els adolescents quan diuen als adults: “En la meva vida no t’hi posis”. Els mateixos alumnes són els protagonistes de la gestió dels seus conflictes i de l’evolució de la seva autonomia personal: allí on es posava un crit o una reacció violenta aprenen a posar una paraula que designi un sentiment i a generar actituds d’escolta i reflexió. I, en veure que han estat capaços de conduir a millor una situació, els protagonistes reforcen la seva autoestima i se senten estimulats per continuar participant en la creació d’un clima de benestar a l’institut.

Objectius

  • ·Vincular a alumnes, famílies i professors a la realitat dels problemes del Centre.
  • ·Apropar, mitjançant la Mediació, a la cultura del diàleg i el consens.
  • ·Fomentar el desenvolupament d’actitud d’aprenentatge a partir dels conflictes de convivència.
  • ·Fomentar el desenvolupament de les habilitat socials per fer front als conflictes que de manera natural, viuran al llarg de la seva vida.
  • ·Desenvolupar un estil de comunicació capaç de millorar les relacions interpersonals tot incloent:
  • ·L’escolta activa.
  • ·L’empatia.
  • ·L’assertivitat.
  • ·L’autocontrol.
    • Generar la capacitat d’acceptar i entendre la diversitat com un element enriquidor.
    • Reconduir actituds agressives o violentes.
    • Realitzar actuacions preventives.

Per assolir els objectius ens hem proposat:

  • ·Difusió del projecte a tota la comunitat escolar (reunions de pares, claustres…).
  • ·Formació d’alumnes pares i professors mediadors.
  • ·Treball a tutoria, dintre del Pla d’Acció Tutorial.
  • ·Incorporació de mètodes de tractament de conflictes.
  • ·Utilització d’habilitats de comunicació.
  • ·Treball en grup cooperatiu.

Recursos 

  • Xerrades o conferències sobre temes de convivència
  • Fons bibliogràfic de vídeos, dossiers, etc
  • Disponibilitat d’hores pel professorat encarregat de coordinar l’equip de mediació.
  • Disposició del Cap d’Estudis per poder realitzar el seguiment de les mediacions amb l’Equip de Coordinació de Mediació.
  • Horari fix d’atenció a les necessitats : Patis de dimarts, dimecres i divendres

La iniciativa compta amb el suport de la comunitat educativa.

  • La Direcció del Centre va incloure la gestió dels conflictes mitjançant la mediació en el PAC o Pla d’Autonomia de Centres curs 2009-2010.
  • La Junta de l’AMPA, assabentada a través dels membres del Consell i sensibilitzada pel tema s’apunta al curs de formació curs 2009-2010 i el curs 2010-2011
  • Un grup de professors del Claustre sensibilitzat es forment en mediació al llarg dels cursos 2009-2010 i el curs 2010-2011
  • Actualment disposem de set mares i pares , deu membres del professorat i dinou alumnes mediadors. Inclouen les Coordinadores de mediació de l’AMPA i del professorat.

PROPOSTES DE FUTUR

El manteniment del Servei de Mediació suposa la formació de nous mediadors. En l’actualitat aquesta formació l’hem rebut des del Departament d’Ensenyament, però s’haurà  d’estudiar a través d’algun crèdit.

El manteniment del Servei de Mediació compromet a l’Equip de Coordinació de la Mediació, cada curs, a realitzar la difusió del servei a tota la Comunitat Educativa (cartells, dossiers per tutories…).

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s